Billig og effektiv markedsføring for iværksættere

Hvordan synliggøre du din nystartede virksomhed for potentielle og relevante kunder? Hvilke markedsføringskanaler er mest relevante, hvis man er iværksætter med et begrænset budget? – Herunder vil begrebet SEM bliver forklaret, samt nogle af fordelene heraf.

SEM – Search Engine Marketing – eller søgemaskine markedsføring er både en billig og effektiv markedsføringsform, som er særligt effektivt for iværksættere.

SEM er annoncering gennem søgemaskiner som f.eks. Bing og Google. I Danmark er Google den mest foretrukne søgemaskine, men i nogle tilfælde vil Bing også være relevant, især hvis du ønsker at markedsføre din virksomhed i udlandet, som f.eks. USA, hvor dette er mere udbredt. SEM er en fleksibel form for annoncering, som giver dig mulighed for at ramme de mest relevante målgrupper.

Hvorfor benytte sig af søgemaskine-annoncering?

Når du annoncerer via Google Ads betaler du kun når folk klikker på din annonce, også kaldet CPC (Cost per Click). Dette betyder at du kun betaler for de annoncer, der rent faktisk generer trafik på din hjemmeside. Dertil kan du sætte et dagligt budget for hvor meget du maksimalt ønsker at bruge. Dette betyder at du har utrolig meget kontrol over din markedsføring.

Du opsætter din annoncering på relevante søgeord, som du selv bestemmer. Det vil sige, at når potentielle kunder søger på dine søgeord, er du med i ‘konkurrencen’ om at blive vist. Dette sker gennem Googles algoritmer, hvor nogen af de kendte faktorer, der påvirker din ‘kvalitets score’:

– Hvor højt er dit bud.
– Hvor relevant er din annonce
– Hvor relevant er din landingsside

Relevansen kan du påvirke ved at bruge dine søgeord mest muligt i både annoncen og på den landingsside, som man kommer ind på når man klikker på annoncen.

Fordelene ved søgemaskinemarkedsføring kan altså oplistes således:

– Du bestemmer selv dit budget
– Du bestemmer selv hvor annoncerne skal vises
– Du bestemmer selv hvornår annoncerne skal vises
– Du kan byde op og ned på relevante målgrupper ud fra geografisk- og demografiske forhold

Hvor skal du starte?

Du har valgt at kaste dig ud i at investere i SEM, men hvor skal du starte? SEM kan virke ekstremt kompliceret både teknisk og analytisk, især hvis man ikke aldrig har arbejdet med det før. Men bare rolig, vi hjælper dig her med en slavisk gennemgang, lige fra oprettelse af en Google Ads konto til opsætning af din første søgeords-kampagne.

Step 1: opret en Google Ads konto

For at kommer i gang med SEM på Google, er det nødvendigt at du opretter en konto på platformen Google Ads. Vi har gjort det nemt for dig – klik her – for at oprette en konto. Linket navigerer dig til Google Ads’ hjemmeside hvor du skal trykke på den blå knap i højre hjørne med teksten “Start nu”. Google vil automatisk henvise dig til at oprette Google Ads Express – en forsimplet version af hele Google Ads platformen. Express versionen kan være en god løsning for dig der aldrig har arbejdet i Google Ads før, men hvis du har erfaring, vil vi anbefale at du vælge Expert mode.

Step 2: funktionerne i Google Ads

Du har nu fået oprettet din konto og er klar til at kaste dig ud i annoncering på Google Ads. Men hvilken type annoncering skal du vælger?
Google Ads platformen tilbyder fire forskellige annonceringstyper:

– Søgeannoncer
– Displayannoncer
– Shoppingannoncer
– Videoannoncer

Hvilken en du skal bruge, afhænger i stor grad af din forretningstype og kundesegment. Det er vigtigt at pointere, at der ikke findes en one-fit-all løsning, hvorfor vi også klart vil anbefale at du teste mere end en annonceringstype af i din forretning. I denne artikel har vi fokus på SEM og derfor kigger vi kun ind i søgeannoncering.

Step 3: find dine søgeord

Søgeannoncer eller også kaldt søgeordsannoncer, er de annoncer du støder på i søgemaskinen Google, når du bruger søgefunktionen. Her udvælger man et bestemt søgeord eller måske endda en hel sætning, som man ønsker at byde på. Når du byder ind på et ord, er der mulighed for at din annonce bliver vist frem til de brugere der har søgt efter lige præcist det søgeord.

Det fede ved søgeannoncer er, at det ikke koster dig noget at få vist din annonce til brugeren. Det er faktisk først når brugeren klikke på din annonce og bliver henvist til din hjemmeside, at du bliver opkrævet en pris. Denne type for afregning kaldes Cost per Click – CPC.

Søgeannoncer er den mest anvendte annonceringstype i Google Ads, og det er der en god grund til – næsten alle virksomheder kan profitere på at blive set og fundet øverst i Googles søgeresultater, når brugen søger efter noget. Hvis du er iværksætter med et begrænset budget, vil vi anbefale at det er søgeannoncer du som udgangspunkt forsøger dig med til en start.

Eksempel: Du sælger industrifjedre og ønsker at finde flere kunder. Første step ville være at brainstorme søgeord du tænker folk bruger. Det mest oplagte ville være at byde ind på søgeordet “fjedre”. Herefter kan man dykke dybere: Hvilken slags fjedre er det tale om? Trykfjedre, trækfjedre og gasfjedre? Der var 3 søgeord mere. Måske søger brugeren efter en fjedre med en bestem kraft: “gasfjedre N300”. Måske kan gasfjederen bruges til en kontorstol: “gasfjeder til kontorstol”. Teoretisk vil de mere specifikke søgeord have en større klikfrekvens, mindre konkurrence og have en højere konverteringsfrekvens.

Step 4: opret din første søgekampagne

Du har nu fundet de søgeord du ønsker at byde ind på og er klar til at oprette din første søgekampagne. I Google Ads betjeningspanel trykker du på søgekampagner og derefter oversigt. Midt på skærmen vil du se en knap med teksten “Ny kampagne”, denne trykker du på. Du bliver herefter præsenteret for det første valg du skal tage stilling til i kampagnen, og det er målretningen:

– Salg
– Kundeemner
– Websitetrafik

Dit valg af målretning vil have betydning for hvordan Googles algoritme vil vægte forskellige parametre. Du kan hover over de tre muligheder for at få en uddybende forklaring af målsætningen. I eksemplet med fjedre vælger vi salg, da vi har en webshop, som vi ønsker at øge salget på. Herefter vælger vi kampagnetypen søgning. Til sidst bliver vi spurgt hvordan vi gerne vil opnå vores mål med at øge salget. Der vælger vi besøg på websitet.

Step 5: kampagneindstillinger

Vi har nu valgt vores målsætning for søgekampagnen. Næste step er kampagneindstillingerne.

Først tildeler vi kampagnen et navn, derefter skal vi lave en geografisk afgræsning. I vores eksempel har vi en webshop som leverer til hele Danmark. Vi forventer at skrive alle vores annoncer på dansk, hvorfor vi kun ønsker at annoncen skal vises for dansktalende brugere. Vi afgrænser os til Danmark og kun dansktalende brugere.

Lige nu bliver vores kampagne vist til alle i danmark der taler dansk og som søger et af vores søgeord, men i “målgruppesegmenter” har vi mulighed for at afgrænse vores målgruppe yderliger. Det kan være vi kun ønsker at vores annonce skal blive vist, hvis brugeren også er et gør-det-selv-menneske eller har interesse for industriel produktion.

Herefter skal vi definere vores daglige budget for kampagnen. Sætter du et dagligt budget på 30 kr., vil din kampagne altså kunne bruge op til 900 kr. om måneden. Med det sagt, er det ikke sikkert at kampagnen når at bruge helt så meget – det afhænger naturligvis af hvor mange der rent faktisk søger på dit søgeord, og hvor mange der derefter klikker på din annonce.

Næste step er at tage stilling til budgivningen. Såfremt der vælges konverteringer, vil Googles algoritme optimere mod at maksimere antallet af konverteringer. Dette gør den ved at byde højere på de personer, som algoritmen vurder har større sandsynlighed for at lave en konvertering. Du har også mulighed for at budgive mod kliks, hvor algoritmen maksimerer antallet af kliks på din annonce.

Til sidst præsenteres vi for annonceudvidelser. Annonceudvidelser er virkelig vigtige for din annonces effektivitet. Featuren muliggøre at tilføje underlinks, telefon nr., billede samt andre ting til din annonce. Det betyder at din annonce kommer til at fylde mere, rent visuelt i Googles søgeresultater. Mere plads = ekstra øjenfang. Vi anbefaler at du som minium tilføjer undersidelinks til din annonce, men gerne mere.

Step 6: opsætning af annoncegruppe

Først navngiver vi annoncegruppen. Dernæst indtaster vi vores hjemmesides url.
I det tomme felt tilføjes de søgeord vi brainstormede os frem til i step #3. Søgeordene kan indskrives på tre forskellige måder:

– Bredt match (eksempel: gasfjeder )
– Sætnings match (eksempel: “gasfjeder” )
– Eksakt match (eksempel: [gasfjeder] )

Ved bredt match vil din annonce blive vist ved alle søgninger der er relateret til dit søgeord, hvilket kan omfatte søgninger, der ikke indeholder det konkrete søgeord. F.eks. kan din annonce blive vist hvis en bruger søger “fejder”, altså dit søgeord stavet forkert.

Vælger du sætnings match kan det være at brugeren har søgt “gasfjeder til traktorgrab” Da sætningen indeholder din søgeord gasfjeder, vil din annonce blive vist til brugeren. Igen behøves brugerens søgning nødvendigvis ikke indeholde det konkrete søgeord, men blot noget der er relateret til dit søgeords betydning.

Ved eksakt match vises din annonce udelukkende for brugere der har søgt dit konkrette søgeord. Dette kan også være i et sætnings-sammenhæng.

Step 7: udforming af annonce

Vi er nu nået til den lidt mere kreative del af annonceopsætningen – selve annoncen.

Først vælger vi den specifikke landingsside vi ønsker brugeren skal navigeres ind til. Har brugeren søgt “gasfjedre N300”, er det mest optimale at landingssiden er selve produksiden, hvor vi præsenterer en gasfjeder med styrke N300.

Dernæst kan vi redigere i URL stien. Et godt råd her, er altid at have søgeordet med.

Så er det tid til at få den kreative tekstforfatter frem, for nu skal der laves annonce overskrifter som maximum må være 30 tegn. Lav gerne 3-5 varianter hvor dit søgeord et inkluderet, og prøv så vidt muligt at komme tæt på de 30 tegn.

Sidst men ikke mindst, skal der skrives minimum to beskrivende tekster på maksimalt 90 tegn. Igen skal teksten indeholde dit søgeord være så lang som mulig.

VOILA – du har nu oprettet din første søgeannonce. Tillykke!

Step 8: opfølgning på dine kampagner

I løbet af de næste par uge vil anbefale at du tjekker op på dine annoncer, undersøger hvilke søgeord der giver dig konverteringer, hvilke annoncetekster der har den bedste klikfrekvens og deaktiverer de søgeord som ikke performer som du havde håbet.

Vi vil også anbefale at du undersøge søgetermer på dine søgekampagner, og tilføjer negative søgeord (ord som du ikke ønsker at blive vist på). Et eksempel her kunne være at vores gasfjedre ikke passer til biler, så vi ønsker ikke at annoncen bliver vist når folk søger “gasfjeder bil”. Det negative søgeord vi tilføjer er “bil”.

Vi håber du har fundet vores guide brugbar, og at den kan være med til at vækste din virksomhed.

Kontakt