Trends iværksætteren skal være opmærksom på i 2022

Vi lever i en foranderlig verden, hvor hjemmearbejde, lockdowns og mundbind er blevet en del af hverdagens billede. Men hvad betyder det egentlig for iværksættere og virksomhedsejere? I denne artikel vil vi kigge nærmere på tre trends, som vi forventer kommer til at have stor indflydelse på iværksætter livet i 2022.

Den digitale arbejdsplads

Det remote arbejdsliv har vi nu haft noget tid til at øve os på under Corona-epidemien, men det kræver stadigvæk mange steder, at man simpelthen stepper lidt op på den digitale infrastruktur. Der skal sørges for, at man har tilpas mange interne systemer i virksomheden til at sikre, at kommunikationen kan fungere. Det er systemer som Teams og Zoom, som i sikkert bruger meget allerede, men også Slack eller Yammer, som er det her interne sociale medie, internt kommunikations flow, som virkelig er en hjælp for virksomheden. Det kan også være det er et projektstyringsværktøj som Trello, der ikke kræver den helt store implementering, kodning og onboarding. Det er især den her no-code bevægelse, som er vokset frem under Coronaen, hvor no-code tools virkelig har overhalet de dyre custom-coded løsninger. Vores anbefalinger er klare, man ikke skal holde sig tilbage og begrænse sig, men i stedet orientere sig lidt bredere og tilføje nye tools. For der er simpelthen så mange gode og gratis løsninger derude, som kan være med til at løfte din forretning, uanset om i er 1, 5 eller 50 mennesker i virksomheden. Udover at man skal have de her digitale tools på plads, så kræver det naturligvis også at man i virksomheden har den rette kultur og mindset, med et ønske om at blive en bedre digital arbejdsplads.

Den bæredygtige virksomhedsprofil

I 2022 vil bæredygtigheden igen være på toppen af dagsordenen. Det behøves ikke være en gennemgribende omstilling eller de eksperimenterende tiltag du foretager dig. Det handler om at være bevidst om hvilket aftryk man efterlader, og optimere de steder det giver mening. Det første sted at starte kunne være på dit eget kontor. Det kan være man kan blive bedre til at sortere sit affald, eller være særlig opmærksom på at man ikke unødigt sætter temperaturen for højt. Man kunne også forsøge at implementere en papirløs kultur i virksomheden og kun indkøbe bæredygtige produkter.

Det at have en grøn profil er ikke længere kun et spørgsmål om at skåne miljøet, men handler i høj grad også om brandimage og god PR. Forbrugernes krav til bæredygtige produkter har været kraftig stigende de seneste fem år og vil ifølge eksperter, kun blive større. En undersøgelse fra Natural Marketing Institut har konkluderet at forbrugerne er 58% mere tilbøjelige til at købe produkter, når de ved, at virksomheden er bevidste om sin indvirkning på samfundet og miljøet. Samme undersøgelser understreger også, at forbrugerne er villige til at betale 20% mere for miljøvenlige produkter. Andre bonusser ved at have en grønprofil, kunne også være:

– Forbedret rekruttering og fastholdelse af kvalitetsmedarbejdere.

– Sundere arbejdsmiljø for ansatte

– Øget produktivitet og reducerede omkostninger

– Øget beredskab til fremtidige lov skærpelser som f.eks. CO2-udledning

Fordelene er mange, så hvorfor vente?

Styrk dit brand gennem strategisk kommunikation

Branding er blevet vigtigere end nogensinde før. Det er det af flere årsager. Det ene er at Corona-epidemien har rykket en stor del af forbrugernes opmærksomhed online. Der har ikke været det samme fysiske rum at reklamere i, som der hidtil har været. Det betyder også at flere virksomheder er gået digitalt, og deraf bliver forbrugerne nu eksponeret for mange flere reklamer når de færdes på nettet. Det er derfor vigtigt at kunne skille sig ud, og det er vigtigt at differentiere sig. Førhen har det været nok at kunne differentiere sig ved at være den billigste eller den bedste, men det er ikke nok i dag. Selvom du har det bedste produkt, er det ikke nødvendigvis derfor forbrugerne vælger at bruge dit produkt. Man skal kunne differentiere sig på anden vis, og det gør man blandt andet via sit brand. Folk er villige til at betale mere for dit produkt hvis du har et godt brand. Kigge vi f.eks. på noget som vand, så er forbrugerne villige til at betale 30 til 50 kroner mere for Voss vand kontra at købe kildevand. Brands betyder utrolig meget, og det er vigtigt at prioritere både for egen omsætning og for virksomheden som helhed.

Din virksomheds brand er historiefortællingen om hvorfor dit produkt er godt, hvorfor din virksomhed gør de ting de siger, og hvorfor i har de her helt unikke selling points. Det er det, dit brand står for. Det er vigtigt at have styr på den del, når du arbejder med din kommunikation, og sikre, at der er en rød tråd. Det er ikke bare nok at have en grønprofil og at være en digital front-runner – det skal også kommunikeres ud gennem en fortælling. Rigtig mange virksomheder har et alt for stort fokus på annoncer hvor formålet er direkte salg. Her kan vi kun opfordre til at i stedet forsøge, at skaber fortællinger om dine produkter og din virksomhed, med en rød tråd til dine unikke selling points..

Du kan læse mere om markedsføring for iværksættere i vores artikler ”Har du den unikke ide” og ”Billig og effektiv markedsføring for iværksættere”.

Kontakt